Hoppa till innehåll

Våra tjänster

Närbild på uppslagen bok

Implementering av nya förordningar och förhållningssätt

Det svenska skolsystemet är inne i en övergripande förändringsfas. För gymnasiet gäller redan nu det nya förhållningssättet kring betyg och bedömning men också den grundläggande högskolebehörigheten på yrkesprogram och sommaren 2025 ska det gamla kurssystemet bytas ut mot ett ämnessystem. En nyhet för alla skolformer som är skyldiga att ha elevhälsa är att elevhälsoarbetet stärkts i skollagen. Ett gediget planerings- och implementeringsarbete måste alltså genomföras av rektor och i en redan tyngd arbetssituation kan det vara svårt att räcka till. Cazell Interim Rektor AB kan hjälpa till genom att exempelvis bygga rutiner eller vara rådgivande i arbetet. Nedan ges några få exempel på arbetsuppgifter som just nu behöver finnas på rektors att-göra-lista.

ELEVHÄLSANS STÄRKTA ROLL I SKOLLAGEN – förskoleklass till gymnasium

Elevhälsoarbetet är förtydligat i skollagen och gäller från förskoleklass upp till gymnasienivå från och med den 2 juli 2023. För att kort sammanfatta ska rektor se till att det finns förankrade rutiner och att samarbete med lärare och annan personal möjliggörs. Tillsammans anpassar man den pedagogiska verksamheten efter elevers behov. Elevhälsan ska integreras i helhetstänket kring elever för att förebygga ohälsa och svårigheter att nå målen. Ett gediget struktur- och organisationsarbete alltså.

Gymnasieskolans yrkesprogram med grundläggande högskolebehörighet

Från och med höstterminen 2023 gäller nya bestämmelser för elever på yrkesprogram. Implementering och förankring i personalgruppen behöver göras och studie- och yrkesvägledare måste ges förutsättningar för att kunna ge detaljerad och tydlig information till personal, elever och vårdnadshavare. Förmodligen uppstår också diskussioner kring hur poängplaner ska uppdateras – det är inte helt självklart hur man kan tänka.

Ämnesbetygsreformen

Redan nu måste arbetet med ämnesbetygsreformen inom gymnasial utbildning vara igång. Ämnesbetyg tillämpas från och med den 1 juli 2025 och gäller de elever som påbörjar sin utbildning efter detta datum. En stor arbetsinsats behöver göras hos alla som bedriver gymnasial utbildning för att förbereda sig inför denna omställning. Inte minst huvudman måste ha förståelse och insikt, det är här den övergripande planen måste göras. En plan som sedan arbetas vidare med på enheterna för bästa möjliga förutsättningar för implementering och genomförande hos medarbetarna.

Närbild på rektorsnål

Interim rektor

Cazell Interim Rektor AB tar uppdrag som rektor och biträdande rektor på fristående och kommunala skolor. Oavsett om det gäller förskola, grundskola, gymnasium eller vuxenutbildning, diskutera frågan med oss. Vi kan på kort varsel gå in i verksamheten och vara operativa från dag ett, vilket ger trygghet och arbetsro.

Det kan finnas olika skäl till varför en interim rektor behöver gå in i verksamheten. Oftast handlar det om att ordinarie rektor är förhindrad att närvara, på grund av sjukdom eller annat. Men vi ser också en allt större utmaning i arbetet med att rekrytera nya skolledare och att rekryteringen därmed blir en utdragen process. För att få möjlighet att se över organisationen och hitta den som har vad som krävs för tjänsten, är det lämpligt att en interim rektor under tiden håller verksamheten i gång. Ett annat exempel kan vara att små förskoleenheter ibland har svårt att rekrytera rektor då tjänstgöringsgraden ofta är låg.

Närbild på uppslagen bok

Rådgivning till huvudmän

Huvudmannens ansvar innebär att fördela resurser och organisera verksamheten utifrån de förutsättningar som finns samt att systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla verksamheten så att de nationella målen kan uppfyllas. Vad som är nytt från och med den 1 augusti 2022 är att huvudmannen också ska analysera orsakerna till de resultat som framkommer vid uppföljningen av verksamheten.

En förutsättning för att huvudmannen ska kunna ta de bästa besluten är att man får rätta och tydliga underlag. Detta kräver förstås att skolledning och övrig personal har gjort sin del, men det får inte förringas att det viktiga samarbetet i styrkedjan matas från båda håll. Det är alltså helt avgörande att huvudmannen är en intresserad och engagerad länk i styrkedjan och en utomstående konsult kan hjälpa till med både rådgivning, planering och struktur.

Bild på ett par glasögon som vilar på en bok

handledning, rådgivning och bollplank

Cazell Interim Rektor AB kan förmedla rådgivning samt handleda vid behov i verksamheten eller i organisationen. Eller helt enkelt vara ett bollplank då man behöver en ytterligare röst.

Ledarskap

En rektors uppdrag är mångfacetterat och komplext. Det kan vara svårt, främst som ny rektor, att orientera sig bland alla ansvarsområden och kunna se behoven i verksamheten. Handledning i olika situationer kan handla om att få en större förståelse för sin egen roll i verksamheten eller andras roll, att ha förmåga att skapa bra relationer till medarbetare eller chef, att kunna fånga och ta till vara möjligheter i verksamheten, att kunna meningsgöra ett utvecklingsarbete eller något annat.

Pedagogiska frågeställningar

Begreppet pedagogiskt ledarskap är svårdefinierat och används i alla möjliga sammanhang. Men begreppet blir lite lättare att förstå om man, som ofta görs i forskning, delar in det pedagogiska ledarskapet i direkt och indirekt. Med ett direkt pedagogiskt ledarskap tänker man sig ett ledarskap nära verksamheten, alltså i undervisningen medan ett indirekt pedagogiskt ledarskap handlar om att skapa förutsättningar för undervisning.

En erfaren rektor har möjlighet att bolla tankar och idéer med lärarna och kan använda olika pedagogiska och didaktiska knep för att få till nya sätt att tänka, vilka ofta är en hjälp i rätt riktning.

Trygghet och studiero

Den ökade problematiken som finns i samhället kring våld och kriminalitet återspeglas allt oftare i skolans värld, då skolan är en del av samhället och ingen fredad zon. Den hårda tonen i skolan är förstås inget som går att lösa enbart inom skolans väggar då problemet är större än så. Men för att se vad som faktiskt ändå kan göras, behövs det ofta utifrån kommande ögon, en person som varken elever eller personal står i beroendeställning till.

Organisationsförändringar eller verksamhetsplaneringar

Ibland behövs rådgivning och handledning vid organisationsförändringar eller verksamhetsplaneringar på en skola.

En utomstående konsult kan lättare bortse från känsloargument eller ”det som sitter i väggarna” och i stället låta rationella argument styra.

Handledning vid nyrekryteringar

Ibland, för att inte säga ofta, behövs en extra röst i rekryteringsprocesser, någon som går att bolla tankar med inför ett anställningsbeslut.

Att rekrytera skolledare blir allt svårare, särskilt erfarna sådana. Därför är det också svårare att ta bästa beslutet då man inte kan se just erfarenhet som en avgörande faktor, utan måste hitta andra egenskaper – både personliga och yrkesmässiga. Att en erfaren rektor deltar i intervjun och resterande process är viktigt.

Bild uppifrån på en spiraltrappa

systematiskt kvalitetsarbete

I skollagen finns tydliga krav på att systematiskt kvalitetsarbete ska genomföras både på huvudmannanivå och på enhetsnivå och från och med den 1 augusti 2022 har man också i skollagen emfaserat analysmomentet mer kraftfullt än tidigare.

Det gäller att ha strukturerat sitt arbete så att kvalitetsarbetet inte bara blir något man gör precis före semestern, utan sker kontinuerligt under hela året. Med andra ord är det ett gediget arbete att få struktur på kvalitetsarbetet så att det efterföljande analysarbetet blir effektivt.

Bild på uppslagen bok

Utvecklingsfrågor

Cazell Interim Rektor AB kan förmedla rådgivning samt handleda vid planering av utvecklingsarbetet på din skola.

När det systematiska kvalitetsarbetet är genomfört och analyserat är det dags att ta ställning till vad som behöver utvecklas. Det kan vara så att hela skolan behöver arbeta med ett och samma område, men mest troligt är det att olika enheter, olika klasser, olika program, olika kurser har behov av olika förbättringsarbeten. Det fungerar aldrig att göra generella insatser i ett kvalitetsarbete, då missar man målet med stor marginal.