Fyra månader blev sju och en halv. Uppdraget på Per Brahegymnasiet blev förlängt och avslutades den 20 juni. Om de tidigare uppdragen mest varit av förvaltande karaktär blev detta ett helt annat med en tydligare operativ inriktning. Rollen som rektor för Naturvetenskapsprogrammet och International Baccalaureate innebar ett antal genomföranden av tagna beslut som inte var helt enkla, men nödvändiga.
Det har varit en ynnest att få tillbringa så mycket tid på en fullständigt magnifik skola med anrika lokaler med rötter långt tillbaka i tiden. Vem vill inte beskåda statyer och vackra tavlor när man förflyttar sig på sin arbetsplats? Eller, för den delen, vem vill inte ta en tur in i ett museum med naturalier i stor mängd och med inslag som man inte ens visste fanns? Spännande. Vill du veta mer om Per Brahegymnasiets historia: https://www.perbrahe.se/om-skolan/var-historia.html
Åter igen bärs nya insikter med hem till ”verkstaden” kring hur en skola kan organiseras och hur man kan tänka kring upplägg och genomförande av den mängd uppgifter som ligger på Sveriges rektorer. Många tankar om hur man skulle kunna få med sig de allra bästa bitarna från olika skolor/kommuner in i något nytt virvlar runt. Vi får se vad det landar i.
Som vanligt är det många som bör framhållas för att uppdraget har kunnat genomföras, inte minst det härliga gänget i skolledningen på Per Brahegymnasiet. Tack!
Framhållas måste också rektorsområdets elevhälsoteam som består av engagerade, kloka och driftiga personer som inte räds att ta tag i det som behövs och som alltid har elevens bästa för ögonen. Tack!
Per Brahegymnasiet gör nu en nystart med en delvis ny organisation med två nya rektorer. Det kommer att bli riktigt bra. Ett Stort Lycka Till!